Leermethodiek
Bij Van Soest-Koedam bieden we een breed scala aan opleidingen, trainingen en workshops. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of je wilt verdiepen in je huidige vakgebied, wij hebben het juiste studieprogramma voor jou. Ook voor degenen die willen doorgroeien in hun huidige functie, bieden wij passende oplossingen.
Unieke leermethode Van Soest-Koedam
Onze unieke benadering, die de cursist centraal stelt, zorgt ervoor dat je jezelf optimaal kunt ontwikkelen. We doen dit met persoonlijke aandacht en onze onderscheidende leermethodiek, waardoor je de ondersteuning krijgt die je nodig hebt tijdens je studietraject.
Bij Van Soest-Koedam hanteren we het innovatieve 5-L principe als fundament van ons studietraject. Dit principe focust op vijf cruciale aspecten: leerdoelen, leeromgeving, leermethodiek, leerondersteuning en leereffect. Door deze pijlers centraal te stellen, bieden wij onze cursisten een unieke en persoonlijke vorm van studiebegeleiding.
Onze benadering zorgt ervoor dat jouw leerdoelen helder zijn, je profiteert van een optimale leeromgeving, je wordt begeleid door effectieve leermethodieken, en je ontvangt de nodige ondersteuning om maximale leereffecten te bereiken. Deze geรฏntegreerde aanpak maakt jouw leerervaring niet alleen uniek, maar ook effectief en doelgericht.
Het innovatieve 5-L principe
1. Leerdoel
Bij elke opleiding, training en workshop zijn specifieke leerdoelen vastgesteld. Deze leerdoelen dienen als leidraad voor het kiezen van de juiste opleiding, training of workshop en staan centraal tijdens de lessen. Leerdoelen geven richting aan het leerproces, zodat je van tevoren weet wat je kunt verwachten en welke einddoelen je moet bereiken om het gewenste resultaat te behalen.
2. Leeromgeving
Het persoonlijke leerproces staat voorop tijdens onze opleidingen, trainingen en workshops. Leren is niet gebonden aan een vaste locatie of tijd. Of je nu leert in een schoolse omgeving, op de werkvloer of thuis, het is de actieve verwerking van informatie die het leerproces stimuleert. Bij Van Soest-Koedam zorgen we voor een optimale balans tussen formeel leren, actieleren en ervaringsleren, ongeacht de locatie of tijd.
3. Leermethodiek
Wij geloven in het combineren van diverse leermethodieken om het beste resultaat te bereiken. Onze ervaren docenten, die allemaal praktijkervaring hebben, zorgen voor een naadloze vertaling van theorie naar praktijk. Daarnaast gebruiken we het meest actuele studiemateriaal, zodat je altijd toegang hebt tot de nieuwste boeken en lesmaterialen.
Tijdens de studielessen ligt de focus op praktijkopdrachten, praktijkcasussen en simulaties. Door deze methodes van formeel leren, actief leren en ervaringsleren te combineren, krijg je de kans om uitgebreid te oefenen met de theorie. Elke module wordt afgesloten met het schrijven van een Verbeterplan Praktijk-Case, waarin je aantoont dat je de theorie beheerst en kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. Dit plan wordt vaak geschreven voor de werkgever, die de aanbevelingen kan opnemen in de bedrijfsvoering.
Verbeterplan Praktijk-Case
Iedere gevolgde module wordt afgerond met een Verbeterplan Praktijk-Case. Met het schrijven van een Verbeterplan Praktijk-Case toont de cursist aan dat hij/zij de theorie onder de knie heeft en toe kan passen voor de dagelijkse praktijk. Het Verbeterplan wordt in de meeste gevallen voor de werkgever geschreven. Aan de hand van het geschreven Verbeterplan kan de organisatie, waar de cursist werkzaam is, de aanbevelingen opnemen in de bedrijfsvoering.
Enkele opleidingen worden afgesloten met een mondeling of schriftelijk examen. Tijdens deze examens worden de deelnemers getoetst op het resultaat.
4. Leerondersteuning
Onze cursisten ontvangen volledige ondersteuning tijdens hun studie. Elke deelnemer krijgt een persoonlijke studiebegeleider toegewezen, die hen helpt bij vragen over zowel de studie als het schrijven van het Verbeterplan Praktijk-Case. Ook tijdens klassikale lessen kun je profiteren van de expertise van docenten en medecursisten. Deze ondersteuning verhoogt de slagingskans en draagt positief bij aan het leerresultaat.
5. Leereffect
Aan het begin van elke opleiding, training of workshop worden duidelijke leerdoelen geformuleerd. Na afloop worden de resultaten beoordeeld aan de hand van het ingeleverde Verbeterplan Praktijk-Case of het examen. Als beide succesvol zijn afgerond, is het beoogde resultaat behaald. De deelnemer, docent en studiebegeleider bepalen samen of de persoonlijke leerdoelen zijn bereikt, waarbij een kritische en analytische blik op zowel de omgeving als jezelf van belang is.
Wil je persoonlijk advies?
We snappen goed dat het lastig is een keuze te maken uit de vele mogelijkheden qua opleiding en lesvorm.
Onze afdeling Advies & Voorlichting helpt je graag een goede keuze te maken. We kunnen met de antwoorden op een paar korte vragen een passend advies geven.
Neem gerust contact met ons op, het verplicht je tot niets!